26. juli

Vi startet dagen med 250 meter med sti, deretter var det 18 kilometer på asfalt til Hattfjelldal. Fra veien hadde vi utsikt mot Børgefjell og det var ganske fint, likevel er der kjedelig å gå på asfalt. Vi gikk ganske raskt og var fremme i Hattfjelldal ved tre tiden. Planen nå er å ta en hviledag i Hattfjelldal og gå videre på lørdag morgen.

Vi ringte først til Fjellfolkets hus, men her var det fullt. De ba oss ringe til Hattfjelldal camping, men der var det ingen som tok telefonen. Da vi kom frem til campingen var det et privat arrangement der og de tok ikke imot andre gjester. Dermed ringte vi tilbake til Fjellfolkets hus og det viste seg at de kunne gi oss ett rom på det gamle asylmottaket. Litt spesielt, men helt ok for vandrere som oss.

Da vi kom frem til Hattfjelldal fikk vi hentet posten vår og handlet inn litt småting på butikken. Middagen spiste vi på kroa, det ble hamburgertallerken på oss begge to. Maten smakte godt og vi brukte resten av kvelden på å slappe av på rommet vårt.

Hviledag i nærheten av ett tettsted er kjempe fint. Da kan vi spise masse og fylle opp energilagrene våre. Vi merker at energiforbruket er høyt på denne turen, og selv med høyt inntak av mat blir klærne litt løse på oss. Neste etappe er på 9 dager og vi skal ha med oss en del ekstra mat denne gangen.

Flott utsikt i løpet av de første 250 meterne i dag

Vi lader opp powerbanken mens vi går

Asfalt og atter asfalt. Neste etappe blir en blanding, men mest i terrenget.