12. oktober

Da vi tok en kikk på kartet i dag tidlig så vi raskt at vi kunne ta en snarvei over fjellet og ned til Indre Kåfjord, dermed slipper vi å gå omveien ut ved Porsangvika. Det var deilig å gå noen kilometer i terrenget igjen og attpåtil fikk vi en flott utsikt over mot Honningsvåg. Da vi kom ned til fjorden igjen tok vi en rask sjokoladestopp før vi fortsatte mot Nordkapptunnelen.

Anders var litt sur fordi han hadde sovet på et halveis ødelagt liggeunderlag og hadde ikke så lyst til å stoppe å spise, men Susanne gjorde det klart at det var helt uaktuelt gå igjennom 7 kilometer med Nordkapptunnel uten mat i magen. Etter en god lunsj som begge parter nok syntes var veldig godt, tok vi fatt på enda en av turens store milepæler nemlig Nordkapptunnelen. Vi hadde lenge planlagt å sitte på med foreldrene til Susanne gjennom tunnelen, men da måtte vi ha venta til søndag den 14. oktober. Vi bestemte oss derfor for at det var like greit å gå igjennom og faktisk var det ikke så ille i det hele tatt. Dersom noen andre som går Norge på langs lurer på om de skal gå igjennom Nordkapptunnelen eller ikke så er det egentlig ikke noe å tenke på, det er nemlig god plass i begge felt og et lite fortau på begge sider av veien.

Da vi var ferdige med tunnelen tok vi en sjokoladebit, men da Susanne skulle til å sluke den siste biten oppdaget hun at det var en flue fra Freia fabrikken halveis inne i sjokoladen. Vi håper derfor at vi får en klekkelig erstatning i form av noen kilo sjokolade. Ved Studentervika fant vi en flott teltplass med utsikt utover fjorden. Her bardunerte vi teltet skikkelig godt for i morgen er det meldt stiv kuling.

Kelner! Jeg har en flue i sjokoladen!

Nordkapptunnelen er lang, men også veldig dyp

Og bratt

Susanne og Mons med Fisketind i bakgrunnen

Ikke lett å finne telefonkiosker nå om dagen