3. juli

Da vi våknet i dag tidlig var det tjukt av knott i ytterteltet, heldigvis hadde vi tatt Mons inn i innerteltet slik at han ikke skulle bli spist opp. Det var også noen få knott i innerteltet, og da vi moste dem var du fulle av blod. Vi pakken ned leiren i en fei og frokosten ble 2 energibarer som vi spiste mens vi gikk.

6-7km ble det før vi var ved Coopen i Meråker, her skulle vi handle gå på apoteket og sportsbutikken. Post skulle vi også plukke opp. For det første så finnes det ikke apotek i Meråker, det nærmeste ligger i Stjørdal 40km unna. Vi sjekket busstidene, det gikk en buss fra Meråker kl 15 og tilbake kl 20, et dårlig alternativ. Dama i kassa på Coopen mente at apoteket kunne sende resepten med bussen, og det kunne de. Resepten med voltaren ble sendt med buss og plukket opp på Best stasjonen kl 14, og dermed var første problem løst. Da vi skulle hente pakken oppdaget vi at den ikke hadde endret status siden den 29. juni i Tiller, dama i kassa sjekket sporing og styra i vei, men fant ikke ut av noe. Anders så derimot en pakke som lignet bak disken, og jaggu så var det rett pakke. De hadde bare glemt å skanne den da den kom.

Da vi satt og pakket om sekkene utenfor Coopen snakket vi sikkert med 7 forskjellige folk som alle lurte på om vi gikk Norge på langs. Alle sammen var interessert i hvor vi startet, hvor vi skulle og at det jo var fryktelig langt. Det ble også nevnt av flere at bjørnen hadde herjet flere steder i området. Da vi endelig hadde fått pakket om sekkene og snakket med halve Meråker, som forsovidt var veldig hyggelig, bar det videre til sportsbutikken. Vi var først innom MX sport, men fyren i kassa var mer opptatt av å snakke i telefonen enn å hjelpe til, derfor gikk vi til den neste. Susanne fikk kjøpt seg ny tskjorte og nye sokker, 350,- kroner totalt må sies å være ett røverkjøp.

Etter å ha spist 2 pølser hver, (Susanne trøkka nedpå en stor softis med sat lakris også), begynte vi å traske oppover mot Fersdalen. 2km oppe i veien spør Anders om Susanne har kjøpt seg nytt regntrekk til sekken, det gamle er nemlig sporløst forsvunnet. Det hadde vi selvsagt glemt, og Susanne haiket ned til sentrum igjen.

Vi fortsatte oppover veien og i det den går over fra asfalt til grus kommer det fra Susanne: «Naturhåndbøkene!» Broren til Susanne, Jacob, hadde sendt opp to bøker om fjell og blomster, disse glemte vi å hente. Vi var nok 6-7km unna Meråker da vi oppdaget dette, så vi gadd ikke hente dem. Håper de returnerer seg selv….

Oppe ved Funnsjøen begynte vi å lete etter teltplass. Hyttene lå tett i tett og det var ingen plasser langs sjøen for teltet vårt. Vi gikk derfor av på en sti ved Langvassbekken og ett lite stykke oppe i lia fant vi en ok plass. Her blir vi til i morgen før vi fortsetter videre til Ferslia, som er en selvbetjent dnt hytte, og derfra går innover i terrenget igjen. Dagens etappe ble på mellom 20-24km, vi må sjekke Gps’n i morgen.