18. juni

Dagen startet rolig på Holungsøy med frokost og de vanlige rutinene. Etter 50 dager på tur er det ingen sak å pakke ned campen. Kl 1030 gikk vi avgårde, de første kilometerne gikk rett opp fra rundt 400 til 1100 moh. Det var veldig varmt og svetten rant, men vi hadde godt med vann så det gikk greit. Det kom også noen regnbyger som avkjølte oss underveis.

Oppe ved Trondalstjønne spiste vi lunsj, tjernet var så og si helt grodd igjen så vi kokte vannet ekstra lenge. Stien innover her er ikke merka og delvis grodd igjen, det var også en del vierkratt som gjorde det vanskelig å finne stien. Terrenget var ellers dekka av veldig mye reinlav, det var omtrent som å gå på en svær svamp. Nede i Tronddalen kom vi over ett svært kadaver, vi tror det må ha vært en hjort.

Vi valgte å gå rundt fjellmassivet Jetta, det ble ganske mye lengre å gå. Likevel tror vi dette var den beste ruta, og det fikk vi bekreftelse på av en lokalkjent som vi møtte. Jetta er veldig bratt og full av stein, litt det samme som i Rondane. Fra Leirasætre og ned langs Djupedalsbekken var det veldig bratt og det tok godt på i knærne. På toppen går man inn i en bjørkeskog, som etterhvert går over til furuskog. Vel nede i dalen la vi oss på nok en Camping, det passet oss bra siden vi akuratt nådde 20km når vi kom frem. Det er heller ikke feil med is og cola! I morgen er det igjen meldt litt ruskevær, men værmeldingen har bedret seg noe i løpet av dagen. Vi satser nok på å gå den originale ruta over Hornsjøhøe og ned mot Storrvatnet, men det blir nok litt vind på de høyeste toppene.

Det gikk rett opp i starten

Kadaveret

Hodeskallen

Anders kjeder seg under lunsjen

Good times!

Vi har også sett 2000 meterne i Rondane i dag

Utsikten på denne siden av fjellet er også fin