12. juni

Når vi gikk ut av teltet på morgenen var skyene under oss. Teltplassen var på omlag 1600moh, og det hadde vært en kjølig natt. Soveposene er akuratt i grenseland når temperaturen bikker under ett par minusgrader. Det ble likevel en god natts søvn og vi var utvilte når vi sto opp.

I dag er målet å nå Spiterstulen, eller i alle fall komme så nære at vi kan nå Galdhøpiggen i morgen. Det betyr at vi må gå over 2 mil i dag også, men det skal vi nok klare. Til å begynne med var terrenget lettgått. De siste kilometerne som var igjen til Olavsbu gikk i rekordfart. Det ble litt «strekk i laget» og det falt ikke helt i god jord hos baktroppen.

Terrenget etter Olavsbu mot Leirvassbu er kupert og steinete. Det tok en god stund før vi var oppe på Høgvagelen og kunne se hytta. Etter en raskt kikk på kartet så vi at 2km kunne barberes av på ruta vår ved å gå øst for Leirvatnet. Terrenget her var veldig lettgått og vi kan ikke forstå at det ikke går en merket sti her.

Etter lunsj var vi kommet til Visdalen. Denne dalen er utrolig flott, med høye fjell på hver side. Man føler seg veldig liten når man vandrer igjennom her. Som tidligere nevnt var målet for dagen å nå Spiterstulen, vi la oss derimot til drøyt 6km unna. Dette mente vi burde holde for å komme oss opp på Galdhøpiggen neste dag.

Etter noen meldinger over satellitt fikk vi hjelp av moren til Anders, Elin, med å booke en plass i taulaget fra Galdhøpiggen og ned til Juvasshytta. Taulaget skulle gå ned igjen kl 13:00 og vi måtte derfor være på toppen til det. Vi planla å bruke 2 timer til spiterstulen og 5 timer opp på Galdhøpiggen, 1 time ville vi ha i reserve dersom noe skulle skje. Vekkerklokka ble derfor satt på 04:00 og avmars beregnet til 05:00. Vi burde kanskje gått litt lengre i dag allikevel.