11-12 mai

Vi har nå gått en del i fjellet og begynner å tvile skikkelig på at vi kommer til å finne skiføre. Det har riktignok blitt litt mer snø jo lengre nord vi har kommet, men det er fortsatt ikke nok.

Vi startet på Gaukhei med gode bein og godt tempo, det tok ikke lang tid før vi var oppe i over 1000 moh. Vi fikk også dekning for første gang på ett par dager. Vi benyttet sjansen til å ringe Bjarne (Susanne sin far) og avtalte med han at vi skulle møtes i Brokke. Han skal kjøre skiene og pulken til Haukeliseter, når vi kommer dit avgjør vi om vi trenger utstyret for å krysse Hardangervidda. Suleskarveien mellom Brokke og Suleskar (fv 337) er nemmlig vinterstengt frem til 20 mai.

Første dagen gikk vi halveis til Øyuvsbu, det er veldig fint i dette området og det er relativt lett tilgjengelig sommerstid. Vi så også reven for første gang denne turen, en gråhvit luring som sneik seg rundt. Hit må vi tilbake en annen gang! Teltet ble reist ved ett lite vann ca 7km sør for Øyuvsbu, og vi hadde solen helt frem til kl 21:00. Solcellepanelet blir flittig brukt, og fungerer utrolig bra. Powerbanken er bare brukt en eneste gang til nå.

Dag 13 begynte grå og tåkete, vi merket at vi er bortskjemte med godt vær de siste dagene. Det var ganske kaldt også, men når vi begynte å gå kom sola igjen og vi fikk i oss varmen.

Vi gikk en del i snøfonner denne dagen, og rett som det er tråkket vi igjennom. Dette blir tungt i lengden, og er også litt frustrerende med tunge sekker. Susanne tråkka skikkelig igjennom og slå låret mot en stein, heldigvis hadde hun iphonen sin i lomma og den tok den værste trøkken. Dette resulterte i en bøyd telefon, heldigvis er det noe som heter «idiotforsikring».

Vi ankom Øyuvsbu ved tre tiden, det ble litt seinere enn planlagt fordi det var tre vadinger på veien. Ganske udigg og gå til knærne i isvann. Lunsjen ble spist med utsikt over vannet og vi fant en pose Sørlandschips inne på hytta som vi tok til dessert. Fra hytta og opp til veien er det bare 800 meter, men til gjengjeld er det rett opp. Her lå det en svær snøfonn, så vi tok på oss skiene for første gang. Vi gikk 3,5km på ski før de måtte av igjen.

Full lufting på hotell Hilleberg

20 grader i skyggen

Ring ring ring ring Bananaphone!

Gøy med ski og pulk i oppoverbakken etter Øyuvsbu

Første metern med ski

Suleskarveien er halveis åpnet

Vi måtte grave oss inn i snøfonna når vi skulle krysse elva