1. august

Det var like merkelig vær i dag, Anders tok på seg skallbukse og Susanne gikk i shorts. Det ble en slags helgardering der Susanne trakk det lengste strået. Heldigvis var det ikke like varmt i dag og med litt vind gikk det an når man hadde hele glidelåsen på skallbuksa åpen.

Vi gikk til Gressvasshytta, vår første ubetjente dnt hytte, i alle fall som vi kan huske. Vi satt oss på bordet utenfor, men da det begynte å yre lett gikk vi inn. Etter vi hadde spist blåste det opp noe skikkelig, regnet høljet ned og Anders ble klissvåt av å gå fra utedassen og inn i hytta. Vi tok oss like godt en ekstra lang pause i påvente av at være skulle blåse forbi, og gikk ikke videre før etter 2 timer senere, da var klokka blitt 15:00.

På vei ut av hytta bestemte vi oss for å gå stien oppom Austre Okstindbreen. Denne er litt lengre og mye brattere, men man kommer tett på brearmen. Vi gikk oppover i høyt tempo og da breen kom til syne angret vi ikke ett sekund på de ekstra høydemeterne vi hadde gått. Breen buktet seg dramatisk nedover fjellet, tåka og skyene som kom og gikk ga ett spennende lys og det hele var ganske spektakulært. Til og med Musvåken svevde høyt over oss og skreik på sin egen spesielle måte.

Da vi kom ned til Leirbekkmoen tok vi en hvil i gapahuken som var satt opp ved parkeringsplassen der. Vi tok en kikk på kartet og fant til vår store overraskelse ut at det bare var ca 21km herfra og til Umbukta, en privat betjent fjellstue. Dermed trenger vi ikke å gå så mye lengre i dag, planen er nemlig å overnatte på Umbukta en eller to netter. Vi gikk derfor bare det lille stykket opp til Lomtjønna og slo opp teltet på en kjempe fin odde ved vannet. Etter middag la vi oss blide, mette og fornøyde etter en så og si komplett Norge på langs dag!

Mons ville ikke ut av teltet

Veldig mye vann i Oksfjellelva

Balskota

Austre Okstindbreen

Nermere breen

Tåka lå tjukk over fjellet