5. juli

Det var en liten bris i hele natt, nok til at hordene av knott og mygg holdt seg unna. Sola sto også opp tidlig og det ble varmt i teltet, dette kommer til å bli en varm dag. Vi spiste frokosten ute i dag, det var fint med tanke på de siste dagers knott svermer. Etter frokost pakket vi sammen tingene, men knota mer enn normalt. Sekken ble pakket to ganger da Anders hadde klart å pakke kameraet i midten av sekken.

Dagens etappe var av det kuperte slaget, opp og ned så og si hele veien fra Øystre Sulsjøen til Sandvika. Det var en kar i Meråker som kalte dette for Gaupeterreng, litt usikker på akkurat hva han mente, men tungt var det i alle fall. Terrenget er altså ikke lett gått, men det er nok veldig fint å gå med lett dagstursekk i. Her er det mange spennende vann og utforske med fiskestanga.

Vi spiste lunsj ved umerket vann 681 sør for Heggelifjellet, her tok vi også ett bad. Anders syntes vannet var iskaldt, Susanne mente det var litt kaldt. Klegg en og hestebremsen var intens her og vi satt å slo etter fluene hele tiden. Her ble vi også passert av en svensk jente med en svær sekk. To fiskere kom like etterpå, men det så ikke ut som de fikk noe. Midt på dagen er det ofte stille, og uten ett eneste vak kan det være vanskelig å få fisken til å bite. Det er i alle fall vår erfaring.

Etter lunsj fortsatte vi mot Sandvika, terrenget var like kupert og stien buktet seg gjennom landskapet, opp og ned over hauger og rundt lange vann og myrer. Da vi endelig var kommet ned til veien byttet vi til joggesko og gikk de siste meterne bort til Sandvika. Her møtte vi et ektepar som kunne fortelle at Sandvika var ett privat sted for kurs og lignende. Likevel fikk vi en Colaboks av mannen som viste seg å være daglig leder av stedet. Det smakte skikkelig godt!

Etter Sandvika hadde vi ca 3km igjen til Bellingstua, her hadde vi tenkt til å ta en hviledag. Da vi kom frem ble vi litt skuffet, fordi hytta var ikke så fin som vi hadde håpet. Vi går nok videre i morgen allikevel. På hytta var også den svenske jenta som passerte oss tidligere i dag. Hun er også på langtur, Gröna bandet heter turen som starter ved Grövelsjön på svensk side av Femundsmarka og ender ved Treriksrøysen der Norge, Sverige og Finland grenser til hverandre. Den svenske jenta hadde gått i 18 dager, men dette var hennes første dag helt alene. Gøy og møte andre som er på langtur!

Ett flott men kupert område å vandre i

Mons fant seg en fin plass under en stein i varmen

Noe myr i dag også, men den har vært tørr og fin