16. juni

Haltet inn på toalettet i dag tidlig, beina var fortsatt slitne. Det merkes godt at vi har vært på tur i nesten 50 dager. Frokosten tok vi på Lom bakeri, to sandwicher med ost og skinke og to kanelsnurrer. Veldig god mat! Uheldigvis satte det to skravlete damer på bordet ved siden av oss å snakka høylytt om leiligheter på helsfyr. Anders var lite imponert og ville videre så raskt som mulig.

Det ble en del gåing på asfalten i dag også. Anders syntes dette var noe dritt og humøret var ikke helt på topp. Etter en stund svingte vi inn på en grusvei og humøret ble gradvis bedre. Langs grusveien lå det flere kjempefine småbruk med utsikt ned til dalen og elva Otta.

Veien ble smalere og brattere og etterhvert gikk vi inn i et større beiteområde med både kuer og sauer. På begge sider av veien var det satt opp gjerder, og kuene sto midt i veien. Det var ganske trangt og kuene var veldig nysgjerrige. Vi er jo ikke akuratt veldig godt vandt med å måtte spankulere rett igjennom en svær flokk med kuer, så vi stoppet opp litt for å finne ut hva vi skulle gjøre. Susanne gikk først igjennom, Anders og Mons etter. Den ene kua begynte å nappe litt i liggeunderlaget på sekken til Susanne. Først skvatt Susanne så skvatt kua og så skvatt hele flokken. Dette førte til at Mons bjeffa skikkelig på kuene og dermed ble kuene litt mer usikre på oss. Vi hadde nå kuer både forran, bak og på den ene siden av oss. Mons følte nok at de var litt for nærme og dermed bjeffa han på de igjen. Nå spratt kuene inn til siden av veien og vi fikk gått forbi dem. Hele seansen så nok litt komisk ut, men heldigvis var bonden travelt opptatt med å fjerne steiner fra jordet sitt.

Det var også veldig varmt i dag, dette gjør at tempoet daler spesielt for Mons. Vi tok det med ro og tok tida til hjelp. Det ble flere stopp underveis og etterhvert som dagen gikk fikk vi unnagjort drøyt 22km. Teltet ble slått opp med en fantastisk utsikt over dalen og de sørlige delene av Jotunheimen. Herlig å være tilbake på fjellet!

Leirplassen

Tilbakeblikk på kuene

En flott gammel gård

Ett veldig godt brukt blikktak

Utsikten ned til dalen med elva Otta

Kategorier: Norge på langs

2 kommentarer

Aanund Ottesen · 17. juni 2018 13:12

Fin reiseskildring.
Regner med du har en bok i tankene når du skriv, slik at det muligens kan bli litt inntekter en gang.
Jeg og kona gikk piligrimsturen fra St. Johan Pi De Port til Santiago i 2007.
Angrer litt på at jeg ikke noterte litt mer den gang, for da vi skulle ta igjen skrivingen noen år etter fløt erfaringene sammen, slik at det var vanskelig å skille dagene fra hverandre.
Spesielt litt mer system på bildetakingen hadde vært til god hjelp.
Kjenner igjen dette med gåing på asfalt over lange strekk.

Anders · 17. juni 2018 22:57

Bok vet jeg nå ikke om det blir. Skriver mest for å ha en slags dagbok, og for at andre som er interessert kan følge med. Det er veldig nyttig å ha til senere, da blir ting enklere å huske og koble sammen.