16. mai

Siden vi var litt slappe i går, fikk vi ikke gått så langt som vi kanskje burde. Drømmen om å feire 17 Mai på DNT hytta Tjørnbrotbu ble dermed ganske fjern. Vi bestemte oss derfor for å stå opp ekstra tidlig for å se om vi kunne rekke frem til hytta. Susanne var ute av soveposen 07:10, Anders 20 minutter senere. Syvsovingen ble ikke godt tatt i mot, frokosten ble spist i taushet…

Klokken 08:30 hadde vi pakket sammen alle tingene våre og begynte å labbe mot den første hytta, Berdalsbu. Det var en snau mil til den første hytta, og når vi kom frem spiste vi lunsj og slappet av en times tid. Formen føltes bra og sekkene var nå veldig lette. Kanskje vi kunne klare å gå de neste 14 kilometerne helt til Tjørnbrotbu i løpet av ettermiddagen og kvelden.

Etter at vi hadde gått videre fra Berdalsbu, begynte vi å leke «Mitt skip er lastet med», og siden vi har gått forbi så mange av turistforeningens rødmalte T’er, måtte det jo bli ting på T. Vi holdt på med dette i 2 timer før vi måtte gi oss, fordi skipet ble lastet med altfor mange tåpelige ting på T. Stemningen var igjen på topp og vi hadde gått 6 av de 14 siste kilometerne.

Da vi var kommet halveis mellom Berdalsbu og Tjørnbrotbu møtte vi en relativt bred, men grunn elv. Det hadde begynt å blåse og var blitt ganske surt. Vi vadet over og ble iskalde på trærne, selv om vi tok på oss joggeskoene. Vi snakket også om at Den 12 mann» måtte være en stor skrøne, men det er nok heller vi som er pysete.

Vi tok en kjapp avklaring om vi skulle gå på litt ekstra og komme frem til hytta i dag, eller slå opp teltet. Vi fant ut at det beste var å gå helt til hytta, så vi kunne nyte hele 17 mai på den. Rett før klokken ble 20:00 kom vi frem til hytta, og dermed hadde vi gått 24km i ganske tøft terreng i Austheiene. Det ble en lang dag og vi brukte nesten 11 timer og 30 minutter. Det smakte godt med fruktcocktail til forrett og kjøttkaker, ertestuing og potetmos til middag!

Mye snøfonner å traske i, vi kunne hatt ski i dag

En liten cowboystrekk på Berdalsbu

Her var det skikkelig bratt, vi måtte gå baklengs for å bruke hendene til å holde oss fast i snøen